Ωστόσο, ως είθισται για κάθε πολύ σπουδαίο καλλιτέχνη υπάρχει μία μερίδα μελετητών του, που απέναντι στην αποθέωση του καλλιτεχνικού του ταλέντου, αντιτάσσουν ότι μπορεί μεν ο χαρακτηρισμός αυτός να εμπεριέχει μια μεγάλη δόση αλήθειας καθώς μέχρι σήμερα κανένας άλλος δημιουργός δεν έχει αφήσει τόσο βαθιά και ανεξίτηλα τα σημάδια του στη μουσική, αλλά το μεγαλείο του Mozart δεν οφείλεται αποκλειστικά στο ταλέντο του. Είναι, πρώτα και κύρια, αντανάκλαση και προϊόν του μεγαλείου της εποχής μέσα στην οποία έζησε.
Η έμφυτη και σπάνια δεξιότητα του Mozart στη μουσική αναγνωρίστηκε έγκαιρα. Στο λεξικό Gerbers δημοσιεύτηκε το 1813, 22 χρόνια μετά το θάνατο του Mozart το ακόλουθο λήμμα για το μεγάλο συνθέτη "Τα προσόντα του Mozart οφείλονταν κατά ένα μέρος στην ακραία ευερέθιστη αισθηματικότητα του και κατά ένα άλλο στο έμφυτο, εξαιρετικό μουσικό του ταλέντο. Με τη βοήθεια αυτών των φυσικών δώρων και με την ασταμάτητη μελέτη στο πίανο και στο θρανίο, δημιουργήθηκε με το χρόνο μια μεγάλη και αστείρευτη μουσική δύναμη και φαντασία, ενώ απέκτησε απίστευτες δεξιότητες. Έτσι δημιουργήθηκε η τόλμη, με την οποία έπλεκε σπάνιες μελωδίες, δημιουργούσε νέες αρμονίες και διασκόρπιζε τέτοια μαγεία με τη μουσική του, ώστε φαίνεται ότι επιτάχυνε μέσα σε λίγα χρόνια την πρόοδο του μουσικού γούστου για περισσότερο από πενήντα χρόνια. Το πλούσιο σε ιδέες πνεύμα του καθρεπτιζόταν χαριτωμένα στη λάμψη και στην ανθισμένη ζωντάνια των ενόργανων και των φωνητικών συνθέσεων, στις οποίες η μουσική του ήταν πάντα μελετημένη και χαρακτηριστική."
Σήμερα ο Wolfgang Amadeus Mozart είναι μέρος της κυρίαρχης popular culture. Το όνομα του έχει δοθεί σε δρόμους και πλατείες, αλλά και σε πραλίνες πολυτελείας, σε αρώματα και σε ηδύποτα. Η μορφή του βρίσκεται σε κάθε είδους προϊόντα - από κάρτες, κούπες και μολύβια, μέχρι γραβάτες, μαντίλια, σημειωματάρια...Το 1984 η ζωή του έγινε ταινία (Το γνωστό και βραβευμένο με Oscar "Amadeus"). Για πρώτη φορά μετά την υποβλητική και μεγαλοπρεπή πολυφωνία του Μπαχ, η δυτική μουσική ανέπνεε. Δημιουργούσε μορφολογικές ασυμμετρίες, αποτύπωνε την ιταλική φινέτσα, ανέπτυσσε μια πολυδιάστατη ηχητική δαντέλα.
Ο άνθρωπός με το μικρό ανάστημα, το χλωμό πρόσωπο, είχε πλήρη επίγνωση των δυσκολιών της εποχής του και των προσωπικών του βιωμάτων.
ΒΙΟΓΡΑΦΙΚΑ
- Γεννήθηκε στο Σάλτσμπουργκ το 1756 και πέθανε στη Βιέννη το 1791 σε ηλικία 35 ετών.
- Γιος του επίσης συνθέτη Λεοπόλδου Μότσαρτ και της Άννας Μαρίας.
- Έπαιζε τσέμπαλο από τριών ετών και συνέθετε από τα πέντε!
- Το 1782 παντρεύεται την Κονστάντσε Βέμπερ και αποκτούν δύο παιδιά.
- Διαισθάνθηκε το τέλος και βιαζόταν να προλάβει το τελευταίο του έργο Requiem.
- Περισσότερα από 600 έργα του σημάδεψαν και διαμόρφωσαν την ανθρώπινη μουσική εξέλιξη.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου